Maxaan sameeyaa haddii qof uu igu halis?
Information si ay u caawiyaan qaxootiga iyo doolka amaan. In Maraykanka, bulshooyinka badan ee qaxootiga iyo soo galootiga ah waa in la dareemo cabsi iyo hanjabay. halkan waxaa ku qoran 10 waxyaabo aad sameyn karto haddii qof aad halis.
Information to help refugees and immigrants stay safe. In the United States, many refugee and immigrant communities are feeling scared and threatened. Here are 10 things you can do if someone is threatening you.
1) Wac boliiska: 911. Taleefanka ku sii.
1) Call the police: 911. Stay on the phone.
Waxaan ognahay bulshooyin badan muhaajiriinta iyo qaxootiga ka baqaysaa booliiska. Si kastaba ha ahaatee, haddii laguugu hanjabay, waxa ugu muhiimsan ee aad sameyn karto waa wac booliiska. Haddii aad tahay mid aad u cabsadeen inay soo wac, aad qariib ah weydiisan kartaa inaad wacdo boliiska kuu.
We know many immigrant and refugee communities are afraid of the police. However, if you are being threatened, the most important thing you can do is call the police. If you are too afraid to call, you can ask a stranger to call the police for you.
2) Inkasta oo aad weli on telefoonka booliska, qoraal saaxiib ama qaraabo.
2) While you are still on the phone with the police, text a friend or relative.
U sheeg meesha aad joogto iyo waxa ka dhacaya.
Tell them your location and what is happening.
3) Isku day in aad is dejiso. Si tartiib ah ka fog qofka ama dadka guuraan kuwaas oo ay kuu cagajugleeyaan.
3) Try to stay calm. Slowly move away from the person or people who are threatening you.
Ha u sheegin qofka ay u dejiyaan. Taas ayaa ka dhigaysa wax ka sii xun.
Do not tell the person to calm down. This makes things worse.
4) Xusuusnow, dadka cunsuri ama rabshad aan kuwa buuxa. Ha ka hadlaan iyaga ama sharax wax iyaga.
4) Remember, people who are being racist or violent are not rational. Do not talk to them or explain anything to them.
Waxaa laga yaabaa jeer aad yeelan karaa wada hadalka shisheeye iyo caawin baro qaladka ah. Markii aad dareensan tahay cabsi ama ku hanjabay, waa in aad diiradda saaraan ammaankaaga.
There may be times you can have a conversation with a stranger and help educate them about their misconceptions. When you are feeling scared or threatened, you should focus on your safety.
5) Haddii aad ku hadasho af Ingiriis, ku hadlo Ingiriisi kuwa hareerahaaga ku wareegsan.
5) If you speak English, speak in English to those around you.
Dadka isagoo aan buuxin iyo dulmiga qabaa waxaa laga yaabaa in aad ka hadlayaan iyaga oo ku saabsan haddii aad luqad kale ku hadasho.
People who are being irrational and violent may think you are talking about them if you speak in another language.
6) Weydii qof kale kuu dhow caawimo.
6) Ask another person near you for help.
Sida ku cusub, laga yaabaa in aad dareento in ka cabsadeen inay weyddiiyaan caawimo. Cilmi baaris ayaa muujisay dadka ha ka qabato kooxaha, laakiin haddii aad weydiiso qof keli ah gargaar, waxay kaa caawin doonaan. U sheeg inaad cabsan oo soo dhawaanaya iyaga. Raadi qof daawashada ama dhoola aad ugu. Haddii qofka ugu horreeya ee aad weydiiso aanu ka jawaabin, weydii qof kale.
As a newcomer, you may feel afraid to ask for help. Research shows people do not respond in groups, but if you ask a single person for help, they will help you. Tell them you feel afraid and move closer to them. Look for someone who is watching or smiling at you. If the first person you ask does not respond, ask another person.
7) Haddii aad keligaa tahay, isku dayaan in ay sida ugu dhakhsaha badan ee suurto gal ah in meel dadweynaha.
7) If you are alone, try to go as quickly as possible to a public place.
Isku day in aad meel dad kale ilaa aad ka dareento ammaan.
Try to stay in an area with other people until you feel safe.
8) Haddii qofka ku dhow aad u soo gelaysa oo aad cabsan, guuxi qaylo ah.
8) If the person is coming closer to you and you feel afraid, yell loudly.
U sheeg in ay meel fog kaa joogo.
Tell them to stay away from you.
9) Ka dib markii aad adigu nabad tahay, sheegtid dhacdada.
9) After you are safe, report the incident.
Waxaa jira siyaabo dhowr ah oo aad u sheegi kartaa waxa dhacay:
There are several ways you can report what happened:
- Waxaad u sheegi kartaa in line aan degdeg ahayn booliska ee gobolka. Gobolada intooda badan, Tirada tani waa 311.
- Waxaad u sheegi kartaa in ay Southern Saboolnimada Law Center.
- Haddii aad meel ganacsi marka ay dhacday (dukaan, tusaale ahaan) u sheeg ganacsiga.
- Haddii aad baska ama tareenka ama tareen, u sheeg shirkadda gaadiidka dadweynaha ee.
- Sidoo kale waa in aad soo sheegto macluumaad ah in aad dawladda hoose ama xafiiska duqa magaalada ee.
- You can report it to the police non-emergency line in your state. In most states, this number is 311.
- You can report it to the Southern Poverty Law Center.
- If you were in a place of business when it happened (a store, for example) report it to the business.
- If you were on a bus or subway or train, report it to the transit company.
- You should also report the information to your local government or city mayor’s office.
10) U sheeg madaxda bulshada ku saabsan waxa ku dhacay.
10) Tell leaders in your community about what happened.
Waxay ka codsan kartaa kulan la bilayska maxalliga ah iyo saraakiisha loo doortay deegaanku in ay iyaga ka dhigi iyo war guud ee dhacdooyinka lagu beegsanayo bulshadaada.
They can request meetings with the local police and local elected officials to make them and the public aware of incidents targeting your community.
Waxaa kaloo muhiim ah inaad u sheegto warbaahinta, dugsiyada, iyo ururada bulshada dhexdeeda oo ku saabsan dhacdooyinkan si ay u soo sheegi kartaa waxa dhacaya iyo in la dhiso wacyiga.
It is also important to tell the media, schools, and organizations in the community about these events so they can report what is happening and build awareness.
This information is meant to educate newcomers and help them feel prepared when they feel threatened in the United States. Waxaa waa in aanay noqon sinaba loo arkaa talo sharci. Haddii aad u baahan tahay talo sharci ah, bartaan oo ku saabsan loo helo qareen lacag la'aan ah ama qiimo-yar ah halkan.
This information is meant to educate newcomers and help them feel prepared when they feel threatened in the United States. It should not be in any way considered legal advice. If you do need legal advice, learn about finding a free or low-cost lawyer here.